3 Nisan 2012 Salı

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE GELİŞİM İLKELERİ


Okul Öncesi Eğitimde, Gelişim ve Eğitim İlkeleri

Okul Öncesi Eğitimi: Doğumdan zorunlu eğitim yaşına kadar olan çocukların gelişim özellikleri, bireysel ayrılıkları ve yetenekleri göz önünde bulundurularak, onların fiziksel, duygusal, dil,sosyal, zihinsel gelişimlerini sağlayıcı olumlu kişiliğin temellerinin atıldığı planlı ve sistemli eğitimdir.
Okul öncesi çağı, çocuğun gelişim açısından çok önemlidir. Gelişimin temel ilkeleri vardır. Çocuklar ile çalışırken, onları gözlerken bu temel ilkelerin bilinmesi gerekir. Bu ilkeler:
Gelişimin genel bir sırası vardır ve her çocuk bu sırayı izler. Çocuklar arasında ancak bireysel ayrılıklar söz konusudur. Bireysel özellikler hızda, yönde ve miktarda görülebilir.
Gelişimin hiyerarşik bir sırası vardır. Bu sıra içinde çocuk her bir adımı geçmek zorundadır. Örneğin, konuşmak için önce sesler çıkarılır, sonra heceler ve sözcükler gelir, daha sonra da cümle kurulur.
Çocuğun gelişimi çeşitli alanları kapsamaktadır (Fiziksel, zihinsel, sosyal, duygusal, motor vb.). Tüm gelişim alanları birbirine bağımlıdır ve bir bütün olarak düşünülmelidir.
Gelişimin tüm alanlarında aynı hız görülmeyebilir. Örneğin fizik gelişimi ile dil gelişimi hızı aynı değildir.
Gelişimin düzenli bir eğrisinden söz edilemez. Çocuğun gelişimi bazen yavaşlar bazen hızlanır.
Gelişim eğrisinde iniş ve çıkışları:
Çocuğun yeni bir şeyi öğrendiğinde eski davranışı bırakabilmesi
Çocuğun yeni kazandığı davranışın bir süre görülmeyip, sonra tekrar ortaya çıkabilmesi
Baskı, stress anlarında geriye dönüş (regression) görülebilmesi, etkiler.
Genetik durum, kültür, ailenin yapısı, toplum ve çevre koşulları çocuğun tüm gelişimini etkiler.
Okul öncesi çağı çocuklarının eğitim çalışmalarında; gelişim ilkelerine parallel, okul öncesi eğitiminin ilkeleri de bulunmaktadır. Bu ilkeler:
Eğitim programı içinde etkinlikler düzenlenirken, kavram öğrenmeye yardım eden, basitten zora doğru bir sıra izlenmelidir.
Öğrenmenin kalıcı olması için, çocuk etkinlik içinde aktif olmalıdır.
Eğitim programı; gelişimin özel bir alanına yönelmeyip gelişimin tüm alanlarını kapsamalıdır.
Çocuğun okulda öğrendiklerini geliştirebilmesi için, evde de öğrenilenler pekiştirilmeli, aile programa dahil olmalıdır.
Etkin eğitim programı hazırlanırken çocuğun gereksinimleri, yetenek ve ilgisi, yaşı, gelişim özellikleri, ailenin , toplumun değer yargıları, göz önüne alınmalıdır.
Kavram öğretmek için tüme varım yöntemi kullanılmalıdır. Böylece çocuk parçaları öğrenir, parçalar arası ilişkileri kavrar, genelleme yapabilir.
Uygun durumlarda çocuk başladığı etkinliği bitirmesi için desteklenmelidir.
Öğrenmede yapılan işlem, öğrenme sonucu oluşan üründen daha önemlidir. Örneğin çocuğun cevabının doğruluğu değil cevaplamada kullandığı teknik önemlidir.
Eğitim programlarında planlanan etkinlikler, çocuğun bildiği olay ve kavramlardan başlayarak bilmediklerine ve somuttan soyuta doğru bir sıra izlemelidir.
Tüm gelişim ve eğitim ilkelerine uygun olarak Altıntop Eğitim Kurumlarında programlar hazırlanmakta ve uygulamalar yapılmaktadır.
İlköğretime Hazırlık:
Çocukları ilköğretime hazırlama eğitiminde: çocukların tüm gelişim alanlarındaki basamaklar ve eğitim ilkelerine uygun olarak hazırlanan programlar, bu programlarda saptanan konular ve konuların işlenişlerinde takip eden; Kavramların bilgisi, tanıyabilme,  adlandırabilme, ayırtedebilme, eşleştirebilme, sınıflandırabilme, serileyebilme, uygulayabilme süreçlerine dikkat edilir.
Ilköğretime hazırlık çalışmalarında: Altı yaş grubu eğitim çalışmalarına ek olarak dikkat süresini arttırıcı, konsantrasyonu odaklayıcı, problem çözme yetisini geliştirici, grubun üyesi olma, dinleme, paylaşma, kendi kendine karar verme becerilerini geliştirecek, işitsel ayırtetme, duyma, görsel hafıza, görsel olgunluk etkinlikleri ve defter çalışmaları yapılmaktadır.
Defter çalışmalarında: Dikey, yatay, eğik, yuvarlak, yarım daire, geometrik şekiller, çapraz çizgi, vb. çizimler ile çocukların el-göz koordinasyonları, sıra takibi, satır /sütun takibi, küçük kasların motor gelişimi amaçlanarak yazıya geçiş alıştırmaları yapılır.
Ifade edici dil için: Kelime hazinelerini zenginleştirici, zaman ve yer belirteçlerini doğru kullandırıcı anadili çalışmaları, cümle tamamlamaları, günlük yaşamdaki olay ve nesnelerin adlarının başlangıç seslerinin tanınması çalışmaları yapılmaktadır.
Dr. Nilüfer HAKBİLEN




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder